Thursday, June 19, 2008

SENYUM

Salam,
Lama plak tak menulis apa2 kat sini kan?……
Sorrylah..Kepala agak blank akhir-akhir ni….
Jangankan gusi, kiranya idea pun dah kering kontang ni….
So kali ni aku sajikan satu cerita yang mampu membuatkan aku tersenyum sorang2…..
Gilakah aku?.....

Aku dirisik seseorang baru-baru ni. Hahahaa… Malu lah plak kan?.....
Yang bestnya aku langsung tak mengenali siapakah gerangan jejaka itu.
Hanya yang ku tahu, dia seorang lelaki yang bekerja berdekatan dengan pejabatku…
Dan secara kebetulan dia juga mengenali pak cikku…
Jodoh kah itu? Huhu…

Pulang ke kampung emak bertanyakan ku soalan tu….
Tersipu-sipu aku malu….
Hmnnnn…Boleh percaya aku tersipu-sipu?
Tak der lah….Konon jer…hehehehe…..
Sebenarnya aku dan kakakku bantai gelak sampai guling-guling bila tahu ada orang yang dalam diam meminatiku….
Aku yang comot ni pun ada orang berkenan….

Kalau menurut orang tua, diam itu tanda setuju….
Tapi apa agaknya nenekku akan cakap kalau dia tahu gelagat cucunya sekarang ni?...
Pengsan agaknya..
Tidakpun mesti biru jer lenganku dicubit nenek….

Emak pula hanya tersenyum melihat reaksiku…
Sudah dapat diagak katanya….

“ Agaknya dia kesian sebab tengok hang dah tua tapi tak disunting orang lagi,” kakakku seronok mengutuk dan menambah yang mana patut…Memang kurang asam betul…
Ingat aku koro sangat ker…

Aku tersenyum manis memandang wajah emak. Manisnyaaaaaaaaaa…
Kakakku pulak masih lagi tersengih. Menunggu peluang untuk mencelah la tu…

“Bukan tak sudi tapi mak kan tahu anak mak ni dah ada pilihan hati sendiri,” bila keadaan agak terkawal aku langsung memberikan keputusanku.

Macam tak cover langsung aku ni kan…..
Emak menggangguk tanda faham.
Malah katanya dia hanya memenuhi syarat untuk menyampaikan pesanan dari pak cik ku.
Amanah katanya…..
Kalau tak disampaikan berdosa….

Tapi yang apa yang membuatkan aku SENYUM sampai sekarang : -
Rupanya lelaki itu lebih muda dariku dan….
dia pula beranggapan aku baru berumur 23 tahun…
hampehnya pak cik aku pun tak tau usia sebenarku….hehehe

Awet muda ni….

Kalau difikirkan kesian lelaki itu kan….
Doa ku, semoga dia bertemu jodoh dengan gadis yang sesuai dan lebih yang baik… InsyaAllah…

Danisha-betweenus : Rasanya hampir semua gadis yang sebaya denganku pernah mengalami pengalaman ini. Mungkin ada yang tersenyum sorang-sorang jugak bila terbaca kan?….Teringat kisah sendiri kot…..

12 comments:

13may said...

renjis renjis dipilis...hahha :D

ps: jom shah alam weiii...

bunga rampai said...

Hahaha ... bukan lagi senyum tapi gelak!

Moga yang baik-baik saja buat lelaki itu.

Wah, sudah ada pilihan hati ... bila hari bahagia? ;)

Salam :)

Mak Su said...

salam kenal

:)

ryann said...

just say yes!!! ha ha ha

Puteri Cahaya said...

Eee.. best nyer ada pengalaman mcm tu, kan...hehehe, best2!!

(",) salam..

Warna Diri & Ayu said...

Alahai aziah, ada orang datang merisik erk....sweet nyer :). Tapi mana boleh, nanti "sidia" tu nak letak mana...sedih dia nnt...kekasih hati diambil orang :(

p/s--> itu tandanya, "sidia" kena cepat-cepat masuk meminang. Jangan tunggu lama2x...nanti lama2x diambil orang...hihihi :)

Pocket said...

pocket buleh bayangkan danisha ngan kakaknya duk terguling guling bila tau ado rombongan masuk meminang danisha..
heh, ok la tuuu...

eh jap, danisha bukan 23 meh?
(Heheh, sajer je buat tak tau)

pocket pasti mamat tu berniat baik... satu jer nasihat kat dia tu...
'jangan lompat proses'

first orang tau nama...
then orang risik umur...
then try la sembang dulu..
nando's tiga kali,
Golden Screen Cinema's dua kali,
then baru la antar rombongan... huhuuuuuuuu

ad3ck said...

ai chewah. bunga sudah berputik ehehe err betul ke perumpamaan ku neh ;p.

Hana-Ni-Mo-Nai2 said...

ececececeececececcecececece
watashi yg baca pon dh sengih2 sensorang taw
ahaks

artsoul said...

jadi,nak naik pelamin la ni...

salam perkenalan..

Wakmasnoor said...

Hehe...so interesting.

Kalau dah jodoh, apa tunggu kan?

Cuma kalau umur 23 tu..emm...agak sensitif jugak sekarang ni... maklum lah...

Anyway, wishing all the best wishes a person can have...cos you deserved it.

Bye...

butaseni said...

waaahhhh mesti baby face nih