Wednesday, October 3, 2007

KISAH SEBELUM RAYA

Penat nor hari ini. Maklum ler dah nak raya kan, so sumer payment kena release. Tabah jer bila telefon asyik berdering bertanya soal bayaran....Helpppppppppppp.....

Tapi apapun pengubatnya duit bonus dah nak masuk. So taklah terasa sangat penat tu. Boleh buat belanja raya dan sedikit duit raya buat bebudak yang datang nanti. Tak lupa juga buat anak sedara ku yang comel2 dan busuk.....Tak sabar lak nak raya.

Persiapan raya simple gilar. Tak sempat nak buat pun. Sumernya ditempah, cuma ketupat jer mak aku nak buat. Aku ni tiap-tiap tahun pun sama. Mengemas dan menghias rumah adalah bahagian aku. Jadi karpet yang disimpan akan dikeluarkan plus langsir dan alas meja. Kejap jer nak mengemas ni sebenarnya. Yang lama tu nak membersih. Jujur aku katakan tahun aku keluarkan RM untuk upah Kak A membersihkan umah. Bukannya pemalas tapi aku tak sempatlah. Cuti betul2 sehari sebelum raya. Mana sempat beb...

Bab baju raya yang best ni. Disebabkan terlalu sibuk dengan macam2 hal aku malas nak berbaju baru tahun ni.Ingat nak bantai jer baju yang ada. ...

Alkisahnya mak aku ni pulak punya hobi yang suka benar melawat dan menziarahi Kamdar. Sejak awal tahun lepas asalkan ke pekan jer mesti singgah Kamdar. Jadi banyak ler pulak kain ela yang dibelinya. Dan kain tu disimpan di dalam bakul koleksinya. Baru2 nih bila aku balik kampung dia pun mengeluarkan koleksinya dan meminta aku memilih kain yang disukai. Fuuuuuyooooooooo...best nih. Tak payah pakai baju lama. Yeyeyeyeyeye ada baju baru..

Dan aku pula menziarahi kamdar semalam. Terikut plak perangai mak aku . Anak makkan? Apataknya rezekinya aku jumpa kain yang murah, berkualiti dan cantiklah pada citarasa aku...Tapi kain sari.....Belasah jer. Janji cantikkan.

Balik office kena kutuk pulak. Maklum ler sumer tengah pening nak raya. Aku dijadikan tempat melepaskan tension. Geram betul....Encik N ler yang punya keja.

" Bayang kan bila u balik BM nanti baju ni u buat baju kebaya, lepas tu jumpa India yang pakai kain sama tapi dia buat sari la.....," berdekah ketawa dalam bilik teknikal. Ayam betul, sabar jelah.....

" Tengok2 India tu dia jual maruku.........hahahha," sambut yang lain...
" Dan di hari raya Danisha n India maruku buat boria," tambah kecoh bilik tu sampai aku sendiri geram tadi turut sama ketawa...

Tak ambil hati pun sebenarnya. At least bleh gak release tension dengan bebanan kerja yang bertimbun ni.

betweenus-danisha : India maruku pun okay jer...Janji aku ada baju baru untuk raya.

9 comments:

me3n said...

hang cuti berapa lama? ku tak de amek cuti. waaaaaaaaaa. *nangis berlagu*

13may said...

oh! aku nak pi umah hang la...nak tengok baju tuh :D

Warna Diri said...

Eeee...tak sabarnyer nak balik kampung!!! Tak sabarnyer nak makan ketupat!! Dan tak sabarnyer nak tengok baju kebaya aziah tu!!!! :)

HAnA-Ni-Mo-Nai said...

ahahaahah..
diorang jeles tu danisha..
suka hati la kan..hoh
*emo lak tetiba..
:)

faridmw said...

salam...
selamat berpuasa...
bestnya sbb dapat bercuti...
selamat bercuti dan selamat hari raya...

Danisha said...

ad3ck : Aku tak payah amik cuti. Seminggu depa bagi. Yeye. Jangan jeles

13may : Mai la. Sangatlah dialukan. Ang cakap pakai baju kale apa. Kita bagi sama. Boleh buat boria...heheheh

warna diri & ayu : Eja, nanti kita raya sesama tau. Macam tahun lepas...

hana-ni-mo-nai : Depa memang jelas tu watashi. Lagipun sari tak boleh buat baju melayu. Kalau tak comfirm depa beli gak.

faridmw : Selamat Berposa jugak & Selamat Hari Raya. Naper?ang tak dapat cuti ker?

akirasuri said...

he he he.
saya pun tak ada baju raya.
bantai pakai baju yang ada.
ha ha ha.

Selamat Menjalani ibadah puasa.
dan. Selamat Menyambut Aidilfitri!
:)

Butaseni@Wan Raja said...

saya boleh jait baju kurung.hehhe nak?

Danisha said...

akirasuri : Kalau pakai baju lama pun tak da sapa nak perasan kan?

butaseni : Sempat lagi beli kain nih. Ada orang pelawa nak jahit....