Tuesday, October 30, 2007

DIALEK

Lama post apa-apa kat sini. Nak guna alasan sibuk rasa macam boring jer korang sumer nak dengarkan? Tapi betul, aku memang sibuk....Walaubagaimanapun sebenarnya ada la jugak aku singgah dan ushar2 teman2 blogger....

Alkisahnya....
Kelmarin di office ni sibuk berbincang tentang jamuan makan untuk minggu depan. Macam2 menu yang berada dalam list. Kalau ikut selera tu macam nak pilih jer semua menu2 tu.....


Part 1
" Cheque customer tu Senayan baru boleh release ," beritahu KS tetiba. Terkeluar tajuk betul dia ni. Dah la tetiba jer muncul kat belakang aku....


Senayan? Berkerut dahi aku. Nak tanya nanti tobat kena gelak.


" Senayan tu hari apa? " soalku pada CO. Suara sengaja aku perlahankan, tak mahu yang lain terdengar.

" Kah...Kah...Kah, " Berderai ketawa CO. Lancar jer mulut dia mengulangi soalan aku.Ayam betul....Aku buat tak pot. Malas nak melayan kerenah sumer kat situ yang masih gelakkan aku.


Part 2
" Hampa makan cekak tak kalau kita tambah ketupat? " Aju KF. Adoi....Apa dia cakap plak ni.....

" Makan cekak kami tak tau, makan nasi kami tau, " balas aku spontan.
" Hang ni makan cekak pun tak tau? " KF masih ketawa. Aku buat bodoh jer.

Part 3
Balik umah sewa aku menceritakan kedua-dua trajedi tu pada bebudak umah aku.

" Orang pahang pun sebut makan cekak juga dan maksud dia pun sama," beritahu KL.
" Oh ye ke? " balasku yang juga berbaur soalan. Tak sangka pulak perkataan di KEdah ni sama dengan Di Pahang. Tu baru satu perkataan yang aku tau. Ntah2 banyak lagi kot.....hmnnmmmn.....

Kita ni banyak loghat, dialek dan bahasa negeri yang berbagai.Utara, Selatan, Kelantan, Terengganu, Perak, Sabah, Sarawak...........Seronokkan bila tahu banyak bahasa ni sebenarnya. pada aku biarlah sesapa pun nak kutuk tapi aku belajar juga perkataan2 baru yang aku tak tahu.

betweenus-danisha : Masa belajar dulu aku suka dengar kawan aku dari Perak berbual.Walaupun tak betul sangat kengkadang aku pun joint cakap Perak sekali. Banggajadi rakyat Malaysia....

5 comments:

HAnA-Ni-Mo-Nai said...

finally!!
update jugak ekk..
danisha..danisha..wat watashi tertunggu je..
ahaksss

Pocket said...

umph....
lama tak dgr post dia...
senayan? basically if u read surat kabar jawi... u can find the meaning of hari senayan. its the spelling...
previous spelling was
sin nun ya nun... what else would u make out of that.
:D

Butaseni@Wan Raja said...

welcome back hehehe

Wanpetunjuk said...

Itulah keindahan Malaysia raya...besh kan....

Anonymous said...

Nisha...wes mangan opo urong? Aku wes mangan nasi ambeng. Monggo mampir neng rumah aku yok! He he he!